Hos Ineva går vi meget op i, at vores kunder har de bedste forudsætninger for at bruge den viden, som vi videregiver til dem. Den viden, som vi indsamler i vores evalueringer, er ofte kompleks. Når vi ønsker, at gengive alle perspektiver og nuancer fra evalueringen til vores kunder, så... read more →
feb
06
feb
06
Vi er glade for heatmaps - og det er der flere grunde til. En af dem er, at de kan bruges til visualisering af både kvalitative og kvantitative data. Og så er de – uanset hvilken datatype de er bygget op på baggrund af – rigtig gode til at give... read more →
feb
06
Denne uges in-sigt er meget konkret og lige til at gå til. Det handler nemlig om at gennemføre gruppeinterviews på telefonen. På en Iphone er det super nemt at invitere flere ind i dit opkald (vi forestiller os, at det er meget det samme på andre telefoner, men har ikke... read more →
feb
06
I denne indsigt får du fem helt konkret tip til det vellykkede evalueringsinterview - så dit interview både giver god data og bliver en god oplevelse for informanterne. STIL IKKE SPØRGSMÅL, DER KAN GIVE EN INDIKATION AF, AT DU KAN ÆNDRE TING SOM DU REELT IKKE KAN GØRE NOGET VED... read more →
feb
06
Vi har gennem en del år afholdt ’Evaluering og aperitivo’ – et gratis fyraftensmøde, hvor vi deler viden, erfaringer m.m. - ligesom vi gør her i in-sigterne. Det til dato bedst besøgte var under overskriften ’Fejltagelser i evaluering’. Et tema vi også tog op på sidste års årskonference i DES-regi.... read more →
feb
06
Triangulering betyder, at man bruger mere end en metode eller kilde til at indsamle sin data. Inden for evalueringsdesign taler vi om både metode- og datatriangulering. Metodetriangulering henviser til, at vi bruger mere end en metode til at indsamle data. Det kan være kvantitativ og kvalitativ metode, hvor der fx... read more →
feb
06
Vi mener, at evalueringskapacitet er noget, som er vigtigt at forholde sig til, når en organisation efterspørger, foretager og/eller bruger en evaluering. Kort fortalt handler evalueringskapacitet om: 1) At have evnen til at lave evalueringer af høj kvalitet, 2) At kunne efterspørge evalueringer 3) At kunne bruge evalueringer til at... read more →
feb
06
Når vi skal arbejde os hen mod opbygningen af valide evalueringer, vil vi gerne undgå det såkaldte mikrofonholderi: ”Hej, hvordan synes du det går?”. Et element i dette er, at vi ikke blot spørger ind til aktørers overordnede oplevelse, men faktisk definerer hvad der skal til, for at vi kan... read more →
feb
06
Vel hjemme fra Det Amerikanske Evalueringsselskabs årskonference i USA er der en bred vifte at pointer, værktøjer og refleksioner der er fulgt med til Danmark. En af de oplægsholdere, som gjorde særligt indtryk var Khalil Biktar, der som repræsentant for EvalYouth fortalte om, hvad den nye generation af evaluatorer er... read more →
feb
06
Social desirability bias i evalueringer opstår, når deltagere ønsker at fremstå attraktivt over for andre mennesker, interviewer – eller sig selv. I spørgsmål omkring eksempelvis velgørenhed, sundhed og miljø vil der være en betydelig risiko for, at den adspurgte forsøger at fremstille sig selv på en socialt attraktiv måde og... read more →