Large without Sidebar

feb 07

Mixed-methods i praksis

Mixed methods handler kort fortalt om at blande og kombinere metoder på en sådan måde, at man opnår mere eller anderledes viden end den viden, man typisk opnår ved enkeltmetodestudier. Mere viden skal forstås således, at man ved at blande og anvende flere metoder belyser flere aspekter af forskningsgenstanden. Anderledes... read more →
feb 07

Small multiples

Der kan være mange gode grunde til, at vi gerne vil præsentere meget data på én gang. Men vi mister hurtigt æstetikken, når vi vil fylde for meget data ind i én graf, og dermed er der også stor sandsynlighed for, at vi mister vores læser i fortolkningen. Det går... read more →
feb 07

Udsagnscollage

Denne uges in-sigt er en forkortet version af beskrivelsen af metoden, som vil være en del af bogen ’Kreative dataindsamlingsmetoder’, som er udgivet ved Dansk Psykologisk Forlag i 2022. Bogen er skrevet af Christian Jobling Astrup, Amalie Agerbæk og Malene Skov Dinesen. UDSAGNS-COLLAGE Udsagns-collage handler om at give en informantgruppe... read more →
feb 07

Etiske overvejelser

Når vi laver evalueringer, arbejder vi med mennesker. Det er derfor altid vigtigt at gøre sig etiske overvejelser, så vi sikrer moralske handlinger i alle faser af evalueringsarbejdet. En måde at tilgå etiske overvejelser er ved at reflektere over fire sideordnede principper: Ikke-skadevolden Ikke-skadevolden er princippet om, at vi ikke... read more →
feb 07

Konteksten betydning

Interessen for konteksten i evalueringer opstod tilbage i 1960’erne i et opgør med naturvidenskabens forestilling om kontekstuafhængighed. I løbet af 1970’erne udviklede forståelsen af konteksten sig, og både den sociale og lokale kontekst blev sat i fokus. I slutningen af 1990’erne blev konteksten inkluderet som en forklarende faktor. Med andre... read more →
feb 07

Difference-in-difference design

Denne uges in-sigt handler om Difference in Difference designs (DiD). Designet kan karakteriseres som en før-efter-måling, hvor man sammenligner et outcome før og efter en given indsats. DiD anvendes således, når effekten af en indsats ønskes undersøgt. I et DiD skelner man mellem en indsatsgruppe og en kontrolgruppe. Indsats- og... read more →
feb 07

Det semistrukturerede interview

Når man arbejder med interviews, kan man overordnet skelne mellem 3 forskellige typer af interviews - nemlig det strukturerede, det semi-strukturerede og det ustrukturerede interview. Forskellen på interviewtyperne dækker især over, hvor fast strukturen for interviewet er, og dermed også hvor stor en frihedsgrad der er i forbindelse med interviewet... read more →
feb 07

3 tips til højere svarprocent i spørgeskemaer

Her kan du læse tre helt konkrete og enkle tips til hvordan svarprocenten kan øges i dine spørgeskemaer. 1. VÆR TYDELIG OM FORMÅLET Når du beder folk om at deltage i en spørgeskemaundersøgelse er det vores erfaring, at det er bedst at fortælle lidt om, hvad du gerne vil have... read more →
feb 07

Værdiindikatorer

Hvad er værdi? Værdi som implicit forståelse vil være subjektiv. I et godt stykke evalueringsarbejde er vi nødt til at etablere mere objektive beskrivelser, som evalueringen kan kobles op på. I vores arbejde med særligt virkningsevalueringer, bliver vi tit bedt om at undersøge værdien af en given indsats. Ofte ligger... read more →
feb 07

Hvad kan indsatsen gøres ansvarlig for?

I arbejdet med at få opstillet en forandringsteori for et projekt eller en indsats, handler en del af processen om at formulere både kortsigtede og langsigtede mål. Her kan det være nyttigt at have en løbende overvejelse om, hvad projektet eller indsatsen faktisk kan ansvarliggøres for. Det spørgsmål kan på... read more →