Når du vælger at gå ud over den ’almindelige’ datamæssige værktøjskasse har du naturligvis først og fremmest brug for at have kendskab til metoderne. Men valget forudsætter mere og andet end det, fordi det udfordrer både vores egen og deltageres forventninger om, hvad der skal ske i dataindsamlingen. Derfor får du her tre tips til den kreative dataindsamler:
- Vær modig og tro på processen. Når du igangsætter en kreativ dataindsamler, er det vigtigt at du kaster dig helhjertet ind i projektet. Vær modig, også når du vælger at bringe overraskende eller alternative materialer og metoder i spil. Deltagerne kan mærke, når du tror på det og hvis du faciliterer metoden med overskud og overbevisning får du følgeskab.
- Rum den potentielle usikkerhed/modstand, der kan opstå. Når du inviterer deltagere til noget andet end de forventer, kan det hos nogen aktivere usikkerhed eller modstand – det kan opleves som svært, udfordrende og uvant. Det må gerne være der, og din opgave er at kunne rumme det, og stadig tro på processen. Hvis din metode bliver ’afvist’ så inviter igen men overbevisning og overskud – sig ’er du med på at prøve at xx’. Det er de fleste heldigvis.
- Overvej om metoden forstyrrer på en god måde eller om det er ’for meget’. Uanset ovenstående er det selvfølgelig altid vigtigt, at vi overvejer om den forstyrrelse som metoden igangsætter, er den rigtige forstyrrelse. Vi skal aldrig vælge metoden for metodens skyld – det skal altid være for at udfolde og nuancere de spørgsmål, man søger at få forklaret. Så overvej altid, om du har forelsket dig i metoden eller om den faktisk er den rigtige – også undervejs i processen. Vær klar til at sadle om, hvis det viser sig, at du tog fejl i din planlægning.
Og husk så i øvrigt, at rigtig mange af de kreative metoder er virkelig nemme, lige til at gå til og ikke spor udfordrende for deltagerne. De er bare alternative måder at få afdækket en sag, hvilket både gør det mere interessant at deltage i dataindsamlingen og giver en højere datakvalitet.
Comments are closed.