I marts 2016 påbegyndte Ineva et samarbejde med VIA bibliotekerne med det formål at evaluere et gennemført projekt hvori det blev undersøgt, hvordan VIA-biblioteket kan bidrage til entreprenørskab og entreprenørskabsundervisning. Afprøvning i tre forskellige cases, hvor VIA-bibliotekarer på forskellige måder havde været involveret i at undervise i og understøtte entreprenørskab, udgjorde den overordnede projektramme. Evaluerings formål blev derfor formuleret således:
I forbindelse med evalueringen blev bibliotekarerne fra de tre cases interviewet, ligesom også biblioteksledelsen og de forskellige samarbejdspartnere i de tre cases blev det.
En af evalueringens hovedkonklusioner var, at projektet var en succes, idet bibliotekarernes faglighed på mange punkter passer godt sammen med både entreprenante arbejdsmetoder og tænkninger. En helt grundlæggende årsag hertil er, at sammenhængen og koblingen mellem biblioteket, herunder bibliotekarernes kompetencer, og entreprenørskab opleves at være meningsfuld. Sammentænkningen af fag, entreprenørskab, den eksplorative videnssøgning og idegenerering har dermed været et godt fundament for at finde ud af, på hvilke måder biblioteket kan understøtte entreprenørskab. En anden grund til projektets succes er, at entreprenørskabens dobbeltrolle er udnyttet. Det at arbejde innovativt og med entreprenørskab handler blandt andet om at gå åbent, udviklende og udforskende til værks. Når denne måde at tænke og arbejde på også former, hvordan de forskellige parter går ind i et samarbejde om entreprenørskab, opleves en gavnlig og fælles udvikling såvel som udveksling. Overtemaet for projektet, nemlig entreprenørskab, har således både haft betydning for projektets egentlige indhold, mens det ligeledes har ’smittet af’ indad på den måde projektet og herunder casene er forvaltet, hvilket vurderes positivt. En mere fremadrettet konklusion går på, at projektet har kastet lys på et behov for en ny og bredere måde at tænke biblioteket på, hvor en bibliotekar positioneres som en vidensmedarbejder. De tre cases har bidraget med de første skridt i denne forandringsproces, hvor de relationer og kendskab om snitflader, der er opnået, vurderes at have nedbrudt tærskler og søjletænkning.
”Beyond evaluering. Ineva har været en vital sparringspartner til at vores projekt om entreprenørskab i undervisningen er kommet godt i mål. Innovativ evaluering er mere end traditionel evaluering, og bidrager til at finde løsninger og konkrete anbefalinger.” (bibliotekschef Per Steen Hansen)
Ineva - Viden til udvikling bruger cookies til at indsamle statistik som kan bruges til at forbedre brugeroplevelsen på siden. Læs mere.