På KVUC besluttede ledelsen at videreudvikle og ændre et eksisterende evalueringskoncept til evaluering af undervisningen med det formål at understøtte udviklingen af undervisningen igennem viden om, hvad der virker og hvad der ikke virker. Samtidig var processen en reaktion på en stramning i de krav, der stilles til VUCerne om evaluering af undervisning. Udfordringen var at få skabt et evalueringskoncept, der:
Ineva blev bedt om at være sparringspartner og medudvikler på den nye model, der skal kunne rumme en stor diversitet i uddannelsestyper (fra AVU til HF) og dermed også en stor forskellighed i typer af studerende. Resultatet blev en praksisteoretisk model, hvor der evalueres på det den enkelte lærer er optaget af. Det centrale spørgsmål er "hvad vil jeg gerne vide om min praksis for at udvikle den?", og med dette afsæt laves der en praksisteori og vælges en af tre fremstillede evalueringsmodeller. Den enkelte evaluering har et præcist fokus, og det betyder at lærerne får konkret og fokuseret viden, som de kan bygge deres praksis videre på.
Samarbejdet med KVUC muliggjorde en samskabelse af et koncept, der passede til den hverdag som underviserne på KVUC befinder sig i, hvilket var afgørende for muligheden for at anvende koncepterne efterfølgende og dermed styrke praksis igennem viden.
Anita Lindquist Henriksen, kvalitetschef på KVUC udtaler:
"Vi har fået en meget professionel og målrettet konsulentbistand på et felt, som er svært at håndtere i praksis."
Ineva - Viden til udvikling bruger cookies til at indsamle statistik som kan bruges til at forbedre brugeroplevelsen på siden. Læs mere.