Innovativ evaluering handler om at være refleksiv om sin praksis, og tage kompetente og kvalificerede valg for evalueringer, der tager afsæt i den aktuelle kontekst. Udgangspunktet skal tages i evalueringskompeencer frem for evalueringsfærdigheder. For at kunn skabe evalueringer, der har udviklingspotentiale skal både praktiker og evaluator forstå praksis, fordi det skaber mulighed for at vurdere, hvilke evalueringer og havn formål der er relevante. Samtidig giver det mulighed for at udfordre de myndighedsniveau vi indlednings- vist beskrev, og som ofte stiller krav til evalueringer. I Innovativ evaluering får evaluator en rolle som media- tor mellem praksis og myndighedsniveauet, og betrag- ter og beskriver praksis, på en måde som myndig- hedsniveauet kan forstå og koble sig på. Første skridt må være at kende sin praksis indgående nok til at kunne vurdere, hvordan evalueringerne skal understøtte og udvikle, og hvordan den praksis de skal have indflydelse på ser ud.
NOTER
-
Se eksempelvis Kvalitetsreformen på http:// www.kvalitetsreform.dk/ og http://www.fm.dk/Temaer/ Kvalitetsreform.aspx, Ressourceregnskabet i uddannelsessyste- met på http://www.uvm.dk/For%20institutioner/Tilsyn%20og% 20regnskab/Ressourceregnskab.aspx og Den Danske Kvalitets- model i sundhedsvæsnet på http://www.ikas.dk/Den-Danske- Kvalitetsmodel.aspx
-
Hornstrup, Carsten et al. (2005): Systemisk Ledelse – Den re- fleksive praktiker, Dansk Psykologisk forlag, Gylling
3. Pawson, R & Tilley, N (1997): Realistic Evaluation, SAGE Publica- tions, London
4. Compton, D W; Baizerman, M; Stockdill, S.H (eds.) (2002): The Art, Craft and Science of Evaluation Capacity Building, New Directions for Evaluation, Nr. 93, forår 2002, Jossey-Bass
-
Cecchin, Gianfranco (1992): The idea of irreverence, udgivet i: Cecchin et. al.: Irreverence (1992), Karnac Books.
-
Haslebo, Gitte (2004): Relationer i organisationer – En verden til forskel, Dansk psykologisk forlag, Gylling
7. Dinesen, Malene Skov og de Wit, Camilla Kølsen (2010): Innovativ evaluering, Dansk Psykologisk forlag
-
Gergen, Kenneth (2004): Virkelighed og relationer, Dansk Psyko- logisk forlag, Gylling
-
Vedung, Evert (2005): Public Policy and Program Evaluation, Transaction Publishers, London
10.Cecchin, Gianfranco (1987): Gensyn med hypotesedannelse, cirkularitet og neutralitet: En invitation til nysgerrighed, Family Proces; 26:405-413.
11.Maturana, Humberto og Varela, Francisco (1987): Kundskabens træ – den menneskelig erkendelses biologiske rødder, ASK
12.Tomm, Karl (1988): Interventive Interviewing, Fam. Proc., Vol 27, March, 1988; Tomm, Karl (1992): Planlægning som 4. Ret- ningslinie for terapeuten, Forum, 2/92; Tomm, Karl (1992): Refleksiv udspørgen som middel til at fremme selvhelbredelse, Forum, 3/92
13.Hornstrup, Carsten; Tomm, Karl og Johansen, Thomas (2009): Spørgsmål, der gør en forskel, udgivet på www.macmannberg.dk
14.De Wit, CK og Togeby, M (2005): Realistisk evaluering i en dansk sammenhæng – hvad virker i gymnasieskolen? Dansk Evalueringsselskabs nyhedsblad, forår 2005.
15.Krag L. & de Wit, C. K (2003): Ledelse af videnmedarbejdere - et spørgsmål om commitment?, i Videnledelse – et praksisfelt