IN-sigt #54: Dataviz theory #1

Du er her

Forfattere

Seniorkonsulent

Læs mere om

Effektiv præsentation af data handler ikke (kun) om at få tingene til at se pæne ud, det handler (også) om at understøtte læserens forståelse. Visual processing theory beskriver hvordan hjernen modtager og fortolker det, som øjet ser. I grafisk design bruger man dette til at lave visualiseringer, der bedst muligt fanger læserens opmærksomhed.

 

Den nemmeste måde at forstå det her på er gennem er ved at starte med et meget forsimplet eksempel. Et eksempel, der beskriver ”The Pictorial Superiority Effect”.

 

Når vi modtager noget information, så er det primært gennem vores øjne. Det er synet, der dominerer – det øjet ser, det er det, der vinder. Hvis man stiller tre identiske glas op på række, hælder cola fra samme flaske i dem alle tre, men derudover putter rødt farvestof i en af dem og grønt farvestof i en anden, så der er en original, en rød og en grøn, så vil vi vælge den originale og sige, at det er den, der smager bedst. Måske vil vi endda kunne fornemme, at den røde smager af cherry coke. Så selvom smags- og lugtesans fortæller os, at de tre glas er ens, så dominerer synet og siger, at de forskellige, og så er det det, vi tror på. Øjnene vinder.

 

”The pictorial superiority effect” er netop det, vi kan bruge til vores fordel, når vi skal præsentere data effektiv. Med øje for denne effekt kan vi fange læserens øje, fokusere læserens opmærksomhed og anbringe vores besked i læserens hukommelse. Netop hukommelsen og datavisualiseringens indvirken på de næste tre in-sigter handle om. Så følg med her.

 

Hvis du i mellemtiden er mere interesseret i datavisualisering og hvordan man kan blive bedre til det, så tag et kig på vores tidligere in-sigter om emnet eller tilmeld dig vores dataviz kursus HER.

 

Kilde: Evergreen, S., 2013: Presenting data effectively

https://ineva.dk/sites/default/files/styles/top_billede/public/erik-mclean-oPWGhqBPNI0-unsplash.jpg?itok=u41B7k8q