Spørgeskemaer er en helt klassisk dataindsamlingsform og med god grund. Men kvaliteten af de data, vi etablerer i spørgeskemaet afhænger i høj grad af, hvor gode vi er til at stille spørgsmål. Særligt fordi vi jo ikke har mulighed for at forklare og nuancere undervejs i besvarelsen. Det er klart, at gode spørgsmål er nødvendige for at kunne analysere og udlede af spørgeskemaet. Men det er faktisk også helt nødvendigt for overhovedet at få svar. Hvis vi oplever, at de første 10 spørgsmål i et spørgeskema er helt håbløst formuleret, er tendensen helt naturligt at springe ud af spørgeskemaet, simpelthen fordi det kræver for meget tankekraft at besvare det – hvilket vi har lille tendens til at bruge, særligt hvis spørgeskemaet ikke er præsenteret som en skal-opgave.
Så her er første i en række vigtige huskeregler til formulering af gode spørgsmål. Det er ikke raketvidenskab, men ikke desto mindre virkelig godt at bruge som tjekliste, når du har lavet dit spørgeskema.
Brug letforståeligt sprog og eventuelt tilpasning til målgruppen.
Sproget er afgørende i spørgeskemaet, fordi det er den eneste kommunikation, du har med respondenten. Du kan ikke udfolde, forklare på en anden måde og sætte flere ord på, hvormed de ord du bruger i både dine forklaringer om spørgeskemaet og mindst lige så vigtigt i spørgsmålene afgørende.
Overvej derfor følgende:
Læs med på in-sigterne de næste uger for flere konkrete tips til gode spørgeskemaer
Ineva - Viden til udvikling bruger cookies til at indsamle statistik som kan bruges til at forbedre brugeroplevelsen på siden. Læs mere.