IN-sigt #37: Datavisualisering #2

Du er her

Forfattere

Indehaver og chefkonsulent

Læs mere om

Datavisualisering handler i sin essens om at kommunikere tydeligt, så formidlingen af evalueringen bliver så stærk og handlingsorienteret som mulig. Vores hjerne behandler visuel information hurtigere end tekst – men det betyder ikke, at den samme visualisering er lige velfungerende for alle målgrupper. Eller at den samme historie skal fortælles til alle.

Et godt og brugbart sted at starte sit arbejde med datavisualisering er ved at spørge:

1.      Hvem er modtagerne?

2.      Hvad vil jeg gerne fortælle modtagerne?

Svaret på spørgsmål 2 er ikke nødvendigvis det samme, hvilket kan handle om, at der dels kan være noget forskelligt, som modtagergrupperne har særlig interesse i, ligesom anvendelsen af viden kan være forskellig. Eksempelvis vil en evaluering af serviceniveauet og -tilgangen i en kommunal Borgerservice ganske givet være både interessant for det politiske niveau, ledelsen, medarbejdere og borgerne – men ikke nødvendigvis det samme.

Pointen er dermed, at modtagerne og historien er det bedste sted at starte. Fordi datavisualisering er et værktøj kommer man alt for nemt til at starte drøftelsen med ’hvilket ikon skal vi bruge’ og ’hvilken graftype, skal vi bruge’. Vent med det, til I er helt sikre på, at I ved hvad I gerne vil fortælle – så bliver beslutningen om både ikon, graftype, farve, størrelse osv. meget nemmere. 

Følg med i de næste tre uger på LinkedIn for de næste tre tips til god datavisualisering. Og tilmeld dig kurset i datavisualisering HER og bliv en ægte datavisualiserings-ninja.

 

https://ineva.dk/sites/default/files/styles/top_billede/public/volodymyr-hryshchenko-inI8GnmS190-unsplash.jpg?itok=uggYFIVh