Organisatorisk Evaluering

Ineva gennemfører og samarbejder med vores kunder om evaluering af blandt andet strukturer, nye organiseringer og ledelsesevalueringer

Organisationer i dag er i konstant forandring og nye strukturer, organiseringer, arbejdsopgaver og formål er en del af hverdagen på mange arbejdspladser. Ineva har stor erfaring med at gennemføre organisatoriske evalueringer, hvor fokus er på at afdække og understøtte en organisations ændrede vilkår eller rammer for at arbejde med kerneopgaven. En del af det både spændende og komplekse i organisatoriske evalueringer er at forstå, hvordan eksempevis en fusion, den ledelsesmæssige struktur eller andet påvirker og understøtter det ønskede, hvad end det er borgertilfredshed, effektivitet, medarbejdertrivsel eller noget helt fjerde. 

Netop det at afdække nuancerne er altid en del af vores fokus, og dermed opstår der ofte den situation, at en organisatorisk evaluering også i et vist omfang bliver en kulturanalyse, hvor der igennem evalueringen opstår ny viden og indblik i organisationen. 

Vi betragter ledelsesevaluering som en organisatorisk evaluering, hvor man ikke kun vurderer lederens kompetencer og succes, men også den ledelsesmæssige kultur, der er opbygget og som både leder, leders leder og medarbejderne har ansvar for og mulighed for at påvirke. Derfor foretrækker vi kvalitative ledelsesevalueringer, fordi denne tilgang giver mulighed for at aktivere det fremadrettede, frem for udelukkende at få en temperaturmåling på noget historisk. 

Du kan nedenfor læse et udsnit af de cases vi har arbejdet med, hvor organisatorisk evaluering var det primære eller en del af opgaven. Du kan også se nogle af de artikler, vi har skrevet om organisatorisk evaluering. 

http://ineva.dk/sites/default/files/styles/top_billede/public/Oppefra1_1.jpg?itok=Sznn9iJO

”Det er ikke sådan, at når jeg har givet information til Malene, så ved Ditte-Marie det ikke. Det er et flow, der er imponerende - og måske er det en styrke ved, at I er en lille virksomhed, og at I derfor sidder tæt." (Bente - tidligere kunde)

Cases vedrørende Organisatorisk Evaluering

Ineva skal frem til 2025 følge udviklingen af Naturpark Amager tæt - evalueringen indeholder både en repræsentativ undersøgelse blandt befolkningen tæt på parken og en stor mængde kvalitativ data.
Ineva har gennemført en organisatorisk evaluering af Infocenter Struer to år efter sammenlægningen af Struer Bibliotek, Borgerservice og Turistbureau.
Evalueringen blev gennemført med et narrativt udgangspunkt, hvilket betød, at der i særlig grad var opmærksomhed på deltagernes konkrete erfaringer. Derudover var det vægtet højt, at der var bred inddragelse af aktører, hvormed både medarbejdere, administrative ledere og direktør blev interviewet.

Artikler vedrørende Organisatorisk Evaluering